WEKO3
インデックスリンク
-
RootNode
アイテム
Improving University EFL Learners’ Critical and Creative Thinking through a Narrative-Focused Thinking Routine
https://meikai.repo.nii.ac.jp/records/2000287
https://meikai.repo.nii.ac.jp/records/20002870c3c1ea4-1298-43c1-9b51-c88a56776b14
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-04-14 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Improving University EFL Learners’ Critical and Creative Thinking through a Narrative-Focused Thinking Routine | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | eng | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題 | 批判的思考 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題 | 創造的思考 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題 | 思考の枠組み | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題 | EFL学習者 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題 | 教職課程学生の指導 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題 | ccritical thinking | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題 | creative thinking | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題 | thinking routines | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題 | EFL learners | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題 | pre-service teacher training | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||
著者 |
HAYASHI, Patrizia M.J.
× HAYASHI, Patrizia M.J.
× RODE, Tyson
× YONEMURA, Tamako
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | Creativity and critical thinking skills are essential in 21st-century society. These skills are necessary for pre-service teachers to learn as the educational landscape they are entering is ever-changing. This study investigates the perceived effectiveness of implementing a thinking routine for EFL pre-service teachers in Japan in developing these skills. It also examines the relationship between the ability to tell a story––narrative skills––and the ability to think creatively and critically in the current context. As many standardized tests, such as EIKEN and IELTS, include narrative elements in their oral interviews, students of English must master storytelling skills and teachers of English must prepare students effectively for these tests. However, students often have difficulty in expressing a sequence of events within a timed format and in a logical order. Thus, to facilitate students’ storytelling skills, the authors adapted a thinking routine taken from Harvard Graduate School of Education’s Project Zero, called “Beginning, Middle, and End.” Thinking routines scaffold students’ thinking in ways that result in improved learner outcomes. In this study, students were given a pretest on their dispositions toward fluency and storytelling, communication confidence, and critical thinking, and narrated a six-frame illustration. They subsequently underwent three treatments using the thinking routine, which was followed by the posttest survey on their dispositions and narrative skills. While the findings of this study are inconclusive due to the small sample size (n=9), the authors believe indications point to the effectiveness of applying a thinking routine to improve narrative proficiency. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 21 世紀の社会において,創造性思考力と批判的思考力は不可欠なスキルである。これらのスキルは,教職課程の学生が直面する教育環境は絶えず変化しているため,彼らが習得する必要がある。本研究は,日本の英語教員志望の教職課程の学生に対し,これらのスキルの育成において思考の枠組みを導入することに関する,認識された効果を調査するものである。また,現状において,物語を語る能力―物語構築力―と,創造的・批判的に考える能力との関係性についても検証する。英検やIELTS など多くの標準化されたテストにおいて,口頭試験に物語の要素が含まれていることから,英語学習者は物語を語るスキルを習得する必要があり,英語教師は学生がこれらのテストに効果的に備えることができるよう指導しなければならない。しかし,学生は限られた時間内で論理的な順序に従って出来事の流れを表現することに難しさを感じることが多い。そこで,学生の物語スキルを促進するために,著者らはハーバード大学教育大学院のプロジェクト・ゼロから「始まり,中間,終わり」と呼ばれる思考の枠組みを適用した。思考の枠組みは,学習成果の向上につながる方法で,生徒の思考を支える枠組みとなる。本研究では,生徒に流暢さや物語を語ることへの態度,コミュニケーションの自信,批判的思考に関するプレテストを実施し,6 コマのイラストを用いて物語を語らせた。その後,思考の枠組みを用いた3 回の指導を行い,テスト後の調査で彼らの態度と物語構築力を評価した。本研究のサンプルサイズが小さい(n=9) ため,結果は決定的ではないが,著者らは思考の枠組みを適用することが物語構築能力の向上に効果があることを示唆する結果が得られたと考えている。 |
|||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
bibliographic_information |
ja : 明海大学教職課程センター研究紀要 en : The Bulletin of Meikai Teacher-Training Support Center 号 8, p. 13-22, 発行日 2025-03-31 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 明海大学教職課程センター研究紀要編集委員会 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 2434-1592 | |||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||
出版タイプ | AM | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa |