ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 明海大学教職課程センター研究紀要
  3. 第8号

Improving University EFL Learners’ Critical and Creative Thinking through a Narrative-Focused Thinking Routine

https://meikai.repo.nii.ac.jp/records/2000287
https://meikai.repo.nii.ac.jp/records/2000287
0c3c1ea4-1298-43c1-9b51-c88a56776b14
None
プレビュー
名前 / ファイル ライセンス アクション
03 HAYASHI 03 HAYASHI Patrizia M.J.ほか.pdf (260 KB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-04-14
タイトル
タイトル Improving University EFL Learners’ Critical and Creative Thinking through a Narrative-Focused Thinking Routine
言語 en
言語
言語 eng
キーワード
言語 ja
主題 批判的思考
キーワード
言語 ja
主題 創造的思考
キーワード
言語 ja
主題 思考の枠組み
キーワード
言語 ja
主題 EFL学習者
キーワード
言語 ja
主題 教職課程学生の指導
キーワード
言語 en
主題 ccritical thinking
キーワード
言語 en
主題 creative thinking
キーワード
言語 en
主題 thinking routines
キーワード
言語 en
主題 EFL learners
キーワード
言語 en
主題 pre-service teacher training
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 HAYASHI, Patrizia M.J.

× HAYASHI, Patrizia M.J.

en HAYASHI, Patrizia M.J.

Search repository
RODE, Tyson

× RODE, Tyson

en RODE, Tyson

Search repository
YONEMURA, Tamako

× YONEMURA, Tamako

en YONEMURA, Tamako

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Creativity and critical thinking skills are essential in 21st-century society. These skills are necessary for pre-service teachers to learn as the educational landscape they are entering is ever-changing. This study investigates the perceived effectiveness of implementing a thinking routine for EFL pre-service teachers in Japan in developing these skills. It also examines the relationship between the ability to tell a story––narrative skills––and the ability to think creatively and critically in the current context. As many standardized tests, such as EIKEN and IELTS, include narrative elements in their oral interviews, students of English must master storytelling skills and teachers of English must prepare students effectively for these tests. However, students often have difficulty in expressing a sequence of events within a timed format and in a logical order. Thus, to facilitate students’ storytelling skills, the authors adapted a thinking routine taken from Harvard Graduate School of Education’s Project Zero, called “Beginning, Middle, and End.” Thinking routines scaffold students’ thinking in ways that result in improved learner outcomes. In this study, students were given a pretest on their dispositions toward fluency and storytelling, communication confidence, and critical thinking, and narrated a six-frame illustration. They subsequently underwent three treatments using the thinking routine, which was followed by the posttest survey on their dispositions and narrative skills. While the findings of this study are inconclusive due to the small sample size (n=9), the authors believe indications point to the effectiveness of applying a thinking routine to improve narrative proficiency.
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 21 世紀の社会において,創造性思考力と批判的思考力は不可欠なスキルである。これらのスキルは,教職課程の学生が直面する教育環境は絶えず変化しているため,彼らが習得する必要がある。本研究は,日本の英語教員志望の教職課程の学生に対し,これらのスキルの育成において思考の枠組みを導入することに関する,認識された効果を調査するものである。また,現状において,物語を語る能力―物語構築力―と,創造的・批判的に考える能力との関係性についても検証する。英検やIELTS など多くの標準化されたテストにおいて,口頭試験に物語の要素が含まれていることから,英語学習者は物語を語るスキルを習得する必要があり,英語教師は学生がこれらのテストに効果的に備えることができるよう指導しなければならない。しかし,学生は限られた時間内で論理的な順序に従って出来事の流れを表現することに難しさを感じることが多い。そこで,学生の物語スキルを促進するために,著者らはハーバード大学教育大学院のプロジェクト・ゼロから「始まり,中間,終わり」と呼ばれる思考の枠組みを適用した。思考の枠組みは,学習成果の向上につながる方法で,生徒の思考を支える枠組みとなる。本研究では,生徒に流暢さや物語を語ることへの態度,コミュニケーションの自信,批判的思考に関するプレテストを実施し,6 コマのイラストを用いて物語を語らせた。その後,思考の枠組みを用いた3 回の指導を行い,テスト後の調査で彼らの態度と物語構築力を評価した。本研究のサンプルサイズが小さい(n=9)
ため,結果は決定的ではないが,著者らは思考の枠組みを適用することが物語構築能力の向上に効果があることを示唆する結果が得られたと考えている。
言語 ja
bibliographic_information ja : 明海大学教職課程センター研究紀要
en : The Bulletin of Meikai Teacher-Training Support Center

号 8, p. 13-22, 発行日 2025-03-31
出版者
出版者 明海大学教職課程センター研究紀要編集委員会
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2434-1592
出版タイプ
出版タイプ AM
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-14 07:08:24.611582
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3